Grecale Folgore
Den nye suv fra Maserati – elektrisk
Den er selvfølgelig bygget på Maserati’s racer-DNA. Tilsetter du komfort og funksjonalitet, så har du den nye performance-SUV-en ved navn Grecale. Og selvfølgelig er bilen også blitt en del av Maserati sitt nye elektrifiserte modellprogram, Folgore. I ekte Maserati-ånd er ytelse høyt prioritert. Derfor er Grecale Folgore utviklet i samarbeid med Formula E-ingeniører, noe som gjenspeiles i en 0-100-tid på bare 4,1 sekunder og et adaptivt luftunderstell som gjør bilen i stand til å takle selv de skarpeste svingene med eleganse og smidighet.
Samtidig sitter du høyt og komfortabelt, slik man forventer i en SUV, med mulighet for mye utstyr og kjøreassistenter. Grecale Folgore er en hverdagshelt med et hint av ytelse – helt utslippsfritt.
Kjør grønt med stil
Den elektriske reisen fortsetter
Det første steget i det elektriske Folgore-programmet var den ikoniske og sportslige GranTurismo Folgore. Maserati planlegger et helelektrisk modellprogram innen 2030, og Grecale Folgore er et skritt nærmere dette.
På én enkelt lading kan du oppnå en rekkevidde på opptil 500 kilometer med Grecale Folgore. Det betyr at du har en bil som takler hverdagens gjøremål uten problemer, samtidig som den håndterer en lengre kjøretur på tvers av landet. Og hvis du kobler bilen til en hurtiglader, kan du lade fra 20-80 % på bare 29 minutter.
Design
Maserati-genene lever videre
Bare fordi Grecale er en SUV, betyr det ikke at du må gi avkall på det aggressive og samtidig elegante utseendet som Maserati er så kjent for å mestre. Ser du på fronten av bilen, er det ingen tvil om at det er en Maserati. Den store treforken pryder grillen, slik vi kjenner den. Frontlyktene er svært like de som finnes på den nye GranTurismo, og bilen skilter ikke med at den er elektrisk, slik mange andre elbiler gjør.
Bakenden er elegant med smale LED-lykter, men signaliserer fortsatt ytelse med den lakkede bakdiffusoren.
Ulike kjøremoduser
For enhver situasjon
Bilen har fire forskjellige kjøremoduser, som alle kan velges ved å vri på en knapp på rattet: MAX RANGE, GT, SPORT og OFFROAD.
Kjører du i MAX RANGE, jobber bilen for å bruke så lite strøm som mulig. Det er ganske nyttig hvis du har under 20 % strøm igjen og ikke har en lader i nærheten. Her regenererer bilen strøm via bremsene, begrenser toppfarten til 130 km/t og reduserer klimaanlegget for å spare på strømmen. Det er mulig å kjøre opptil 500 kilometer (WLTP) på en full lading.
GT er bilens mest normale kjøremodus. Her justerer luftfjæringen seg ned til normal høyde, som er det mest komfortable, og styringen er balansert og rolig.
I SPORT blir styringen strammere, fjæringen senkes og gassresponsen blir mer følsom og rask. Hele bilen endrer karakter, og du kjenner virkelig at det er en Maserati du kjører.
Grecale er tross alt en SUV, så i OFFROAD heves fjæringen til det høyeste nivået, gassen blir mer balansert og styringen blir ekstra følsom og manøvrerbar.
Komfort, bærekraft og teknologi
Nyt kjøreturen hver gang
Når du setter deg inn i kabinen, merker du først følelsen av de nye ECONYL®-setene, som er laget av ulike resirkulerte materialer som nylonfiskegarn og annet resirkulert plast.
De elektriske forsetene har 14 ulike innstillinger og kan velges med flere forskjellige fargekombinasjoner som matcher bilens ytre. Det er god støtte i sidene, slik at du kan ta en sving litt raskere uten å bli ukomfortabel på lengre turer. Det er det beste fra begge verdener.
Høyteknologisk infotainment
Midt i kabinen finner du infotainmentsystemet. Hovedelementene her er to berøringsskjermer; øverst finner du den store sentralskjermen på 12,3”, hvor du styrer ting som Apple CarPlay eller Android Auto, navigasjon, radio, innstillinger for bilens kjøremoduser eller Sonos Faber-lydsystemet med 14 høyttalere.
Sentralskjermen er integrert sammen med en mindre 8” komfortskjerm, som du finner rett under, kun adskilt av girvelger-knappene. Her styrer du blant annet klima, setevarme, rattvarme, ambient light og bilens luftfjæring.
Som en ekstra liten detalj er det klassiske Maserati-uret blitt digitalt og fungerer nå også som en multifunksjonell skjerm som kan vise mye mer enn bare klokkeslett. Du kan for eksempel også snakke til det og spørre om været, nyhetene eller en veibeskrivelse via det intelligente MIA-systemet (Maserati Intelligent Assistant).
Standardutstyr
- Serviceavtale 3 år, Billingstad
- Sortlakkerte hjulbuer, sideskjørt og speil.
- Luftfjæring
- Justerbare dempere
- 20” Aluminiumsfelger
- Metallic lakk
- LED hovedlys, automatiske
- 14-veis elektriske seter m. varme foran
- Delskinn/Econyl seter
- Sort matt «Radica-wood» interiørdekor
- Elektrisk justerbart ratt
- Sonus Faber lydanlegg (14-høyttalere)
- Stemningslys i kupe (justerbare farger)
- Tresone klimaanlegg med display bak
- Elektrisk bakluke
- Adaptiv radar cruise control