13. september 2023

Juan Manuel

Sytti år har passert siden den italienske Grand Prix den 13. september 1953, da Juan Manuel Fangio feiret sin første og eneste seier for sesongen i det siste løpet på Monza-banen, mens han kjørte sin Maserati A6GCM.

Den argentinske stjernen, anerkjent som en av de aller største sammen med navn som Senna og Schumacher, overlot tittelen som den mest meritterte Formel 1-føreren til sistnevnte etter nesten 50 år. I 1954 og 1957, årene da El Chueco vant sin femte og siste verdensmestertittel, førte han Trident-merket til toppen av motorsportens verden.

Sytti år siden, på Brianza-banen, ble kurvene på dette fartstemplelet tent for et siste løp, for å glemme en skuffende sesong for den argentinske verdensmesteren, som deretter gikk videre fra denne seieren for å vinne sin andre verdensmestertittel året etter.Dette er et jubileum som Maserati vil huske, i året der de igjen har blitt et betydelig navn i internasjonal motorsportshistorie, takket være både deres tilbakekomst til banen og kunngjøringen av en omfattende og veloverveid racingsstrategi.

 

 

Etter sitt første år i Formel E, der Maserati oppnådde tre pallplasser og en seier i den 100% elektriske serien, kunngjorde det Modena-baserte merket sin retur til GT-konkurranser. I juli, under 24-timers løpet på Spa, avduket de sin nyeste, banebrytende skapelse med 621 hestekrefter. Den er dedikert til private team og kjørere av gentleman-typen og er planlagt å delta i Fanatec GT2 European Series fra og med 2024-sesongen.

Med sin konstante trang etter svinger og seirer, avslørte Maserati også den imponerende MCXtrema i sommer, en bil for et eksklusivt utvalg på 62 entusiaster som setter pris på kompromissløs ytelse og enestående design. Den er skapt for å gi unike opplevelser, kun på racerbanen.

Siden sin debut i motorsportverdenen – helt tilbake i 1926, da Alfieri Maserati vant sin klasse i Targa Florio med sin Tipo 26, har Maseratis DNA vært preget av enestående prestasjoner innen motorsport. Denne historien gjentar seg nå, i deres ønske om å skrive nye, betydningsfulle kapitler i de mest prestisjetunge klassene innen motorsport. Det italienske merket har bekreftet sin posisjon som en av de fremstående merkene som kan garantere uovertruffen ytelse, både i veibiler og i de som er designet for banen.

Skrevet av Martin Engh